کد مطلب:223659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

حموی و مشهد
شهاب الدین یاقوت حموی: در معجم البلدان گوید: سناباد قصبه ایست متعلق به نوقان و در آنجا مرقد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و قبر هرون الرشید مشاهده می شود. از سناباد تا طوس یك میل است و در اینجا یاقوت از مشهد بتقریبی اسمی می برد و در لغت نوقان گویند این بلده یكی از دو شهریست كه دارالملك طوس را تشكیل داده و شهر دیگر طابران است.

در نوقان دیگهای سنگی می سازند و آنرا بعربی برمه می نامند انتهی.

قاضی شمس الدین محمد بن بطوطه طنجی كه د رسنه هفتصد و سی و چهار هجری خراسان را سیاحت كرده در كتاب تحفة النظار گوید: از جام آمدیم بطوس این شهر اعظم و اكبر بلاد خراسان و شهر عالم فاضل ابی حامد غزالی است و ابی حامد در همین بلد مدفونست و از اینجا به شهر مشهد الرضا علی بن موسی الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین



[ صفحه 49]



ابن الحسین الشهید بن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب سلام الله علیهم رفتیم. این شهر نیز بزرگ و پر جمعیت است میوه و آب آن بسیار، آسیاهای زیاد در آن مشاهده می شود.

طاهر محمد شاه در این شهر است و طاهر در این شهر بجانب نقیب است در مصر و شام و عراق و اهل هندوسند و تركستان چنین شخصی را سید اجل می گویند و در مشهد مكرم قبه ی عظیمی است در داخل راویه و در جنب آن مدرسه و مسجدیست كه همه از ابنیه ی عالیه ی مطبوعه است دیوارهای این ابنیه را با خشت كاشانی مزین كرده و بر روی مرقد حضرت رضا علیه السلام صندوقی چوبی نصب شده و بر روی صندوق صفحات نقره كوبیده اند و قندیهالی نقره بالای مرقد آویخته و آستانه ی در قبه نیز نقره است و بر در مزبور پرده ای از پارچه ی حریر مذهب مشاهده می شود و انواع فرشها در قبه گسترده اند و در برابر مرقد حضرت رضا علیه السلام قبر هرون الرشید است كه بر روی آن نیز صندوقی نصب شده و شمعدانها روی آن گداشته اند انتهی.

صندوقی كه در زمان ابن بطوطه سال 734 روی مرقد بوده در 1359 قمری كه برای نصب سنگ گشودند پوسیده و در هم ریخته بود ولی بست های آن همه از طلا بود.

این بود تمام آنچه در كتب علمای جغرافی و مسافرین عرب از مشهد مقدس نوشته شده.